بدست آوردن سرعت اصلی هاردهای SATA-II/III

با تولید هاردهای ساتا و صرف هزینه برای فرار از سرعت کم مدل های IDE 

اما 99% کاربرهای هاردهای ساتا همچنان از رابط ایتدایی IDE برای هادرهای ساتا استفاده می نمایند .

یعنی هنوز استفاده از سرعت اصلی این قطعه عام نیست که هیچ کسی از این موضوع اطلاعی ندارد حتی حرفه ای ها

AHCI

Advanced Host Controller Interface

نام رابط ویژه هادرهای ساتا که رابط پیشرفته این قطعه است تا سرعت و عملکردی بیشتر داشته باشد

در حالت قراردادی رابط تمام مین بوردها IDE تعیین شده است زیرا AHCI را ویندوز اکس پی نمی شناسد اما این وظیفه کاربر است تا آنرا تغییر دهد گرچه یک مین بورد حرفه ای هرگز ویندوز اکس پی را تجربه نمی کند.

با وارد شدن به محیط بایوس در سربرگ Advanced قسمت Storage Configuration برای رابط هارد دِسک سه عملگر تعیین شده است

IDE.AHCI.RAID

گزینه اول گزینه تعیین شده و مورد استفاده همگان است با سرعت معمولی

گزینه دوم رابط پیشرفته و اصلی

گزینه سوم دارای بالاترین سرعت اما دارای مراحل فعال نمودن پیچیده و غیرعمومی

برای اینکه پاسخ گویی هارد دسک خود را افزایش و به وضوح متحول نمایید کافی است رابط راAHCI انتخاب نمایید و فراموش نکنید برای مین بوردهایی که SATAIII نیز ساپورت می نمایند باید رابط نصل سوم که جداگانه است را نیز AHCI انتخاب نمایید.

پس از اعمال این تغییر ویندوز فعلی توانایی بوت شدن ندارد زیرا رابط تغییر کرده ویندوز باید مجدد نصب شود و قبل از نصب ویندوز جدید تغییرات را اعمال نمایید.

پس از نصب ویندوز ابتدا درایور کارت گرافیک را نصب نموده پس از ریبوت سیستم درایور AHCIهاردهای ساتا را نصب نمایید و حتما پس از نصب بصورت دستی سیستم را ریبوت نمایید.پس از بالا آمدن ویندوز هارد سیستم بصورت یک قطعه شناسایی و نصب می گردد و نیاز است پس از نصب درایور این قطعه مجدد سیستم ریبوت شود و پس از بالا آمدن ویندوز از سرعت زیاد هارد خود لذت ببرید.

دانلود درایور هاردهای ساتا II و III برای مین بوردهای ای ام دی : 

||AMD Chipset Driver||

فراموش نکنید تمام هارد دیسک ها از رابط ذکر شده پشتیبانی کامل نمی کنند و اعمل این رابط سرعت را کاهش می دهد.اگر پس از نصب درایور هارد پس از ریبوت پیام نصب قطعه جدید و درخواست ریبوت نمایش داده نشد رابط را برگردانده و مجدد ویندوز را نصب نمایید.اطلاع دقیقی از چگونگی رفع این مشکل در دسترس نیست.شاید برند مورد استفاده در لیست درایور قرار ندارد.زیرا برای سیستم دوستم که ساتاII وسترن دیجیتال بود با 64 مگابایت بافر هارد پس از نصب درایور پیغامی نمایش نداد و سرعت عملکرد پایین بود گرچه با برگرداندن رابط با هم مشکل سرعت پایین وجود داشت .

لازم به ذکر است تنها ویندوز سون و ویندوز ویستا این رابط را پشتیبانی می نمایند.

رابط RAID گرچه سرعت فوق العاده ای دارد اما تنظیمات دشواری دارد و باید هارد دسک تحت رابط جدید پارتیشن بندی گردد و در حالت عادی بخش تنظمیات ویندوز سون درایورها را شناسایی نمی نماید.

Rerouting Primary Interface

By Tragzes




تاريخ : پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:بدست آوردن سرعت اصلی هاردهای SATA-II/III,درایور هارد ساتا, | 22:43 | نویسنده : Tragzes Gamer |